Nasıl Bir Oyun Ödülleri Hayal Ediyorum

(Bu yazım ilk olarak Ocak 2014’te Geekyapar!‘da yayınlandı. Geekyapar! arşivlerinde artık yazar olarak görünmediğim için buraya taşıyorum.)

Artık oyunlar sadece bir eğlence aracı değil, kendilerine özgü bir kültüre ve sektöre sahipler. Hatta sinema ve müzik sektörünü de genişlik ve çeşitlilik anlamında yakalamak üzereler. Her yıl yüzlerce oyun çıkıyor, oyun fuarları yapılıyor, oyun dergileri ve web siteleri zaten istemediğimiz kadar var. Ancak bu sektörlerle aralarındaki en büyük fark, hâlâ bir Altın Küre veya Hugo ödülleri gibi bir oyun ödüllerinin olmayışı.ı.

Peki böyle bir şeye gerçekten ihtiyaç var mı? Eğer varsa bunu nasıl yapmak daha doğru olur?


Ödüller, genellikle bir medya türündeki (kitap, müzik, sinema) o yılın en iyilerini seçmek üzere yapılır. Bu ödüllerin en önemli özelliği, bir anlamda o medya türünün yıllık özetini yapıyor olmasıdır. Bu ödüller sayesinde yıl boyunca nelerin üretildiğini hatırlar, kaçırdıklarınızı yakalama şansı bulur ve kendinizce bir değerlendirme yaparsınız.

Bu konuda oyun sektörünün derli toplu bir şeye ihiyacı olduğunu gerçekten düşünüyorum. Elbette her oyun dergisi, her web sitesi yapıyor bu tarz yıl sonu değerlendirmelerini. Ancak bunlardan genel bir izlenim elde etmek zor olması bir yana, sadece bir dergi ekibinin görüşünü öğreniyorsunuz. Tüm bunların bir araya getirilmesi gibi deneyler (bkz: Metacritic) olsa da, bunların da bu konularda yetersiz kaldığını düşünüyorum.

Böyle bir ödül törenine ihtiyaç olduğunu düşünmemin bir diğer sebebi de oyun yapımcılarına teşekkür etmek için bir fırsat verecek olması. Gerçekten dürüst ve derli toplu şekilde yapılan bu tarz bir ödüllendirme hem yapımcıların eserlerine bir selam çakma, hem de oyun yapan insanları teşvik etmek için bir alan oluşturulmasına imkan verecektir. Böyle bir teşviğin de bizlere daha iyi oyunlar olarak döneceğine eminim.

Ancak asıl önemli olan kısım bu ödüllendirmenin nasıl yapılacağı. Ben herhangi bir ödüllendirmede jüri sistemine kesin bir şekilde karşıyım. Jüriyle verilen ödüllerin asla tamamen güvenilir olabileceğine ve yukarıda söylediklerimin gerçekleşmesini sağlayabileceğine inanmıyorum.

Bu yüzden ideal bir ödül, oyuncuların –yani bizlerin– dinlendiği ve onların karar verdiği şekilde yapılmalı. Bu konuda Hugo Ödülleri en güzel örneklerden birisi bana göre. Bilmeyenler için tek cümleyle özetlemek gerekirse, Hugo Ödülleri bilimkurgu ve fantastik edebiyat için en önemli ödüllerden birisidir. Bu ödülü kimin kazanacağınaysa şu şekilde karar veriliyor: Her yıl WorldCon‘a (dünyanın en büyük bilimkurgu-fantastik edebiyat fuarı) katılmak için bilet alan ya da katılamayacak olsa da WSFS‘ye destek için üye olan herkes oy verebiliyor. Bu da bilimkurgu ve fantastik edebiyat camiasındaki herkesin, en iyilerin belirlenmesi konusunda söz hakkına sahip olabilmesini sağlıyor.

Bana göre bu veya buna yakın bir şekilde yapılacak bir ödüllendirme, oyun camiası için çok güzel olacaktır. Hem oyuncularla oyun yapımcılarının bir araya gelmesini sağlayacak, hem oyunculuk kültürüne bir araya gelmek için güzel bir imkan tanıyacak hem de yapımcıları teşvik etmek için güzel bir sebep olacaktır.

Keşke böyle bir şey organize edilse.

[2015’te Gelen Ek: Bu yıl özellikle Hugo ödüllerinde ortaya çıkan Sad Puppy ve Rabid Puppy zırvalarını bilenler muhtemelen bu yazının fazlasıyla naif kaldığını düşünebilirler. Sonuna kadar da haklılar.]

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.